На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
29 июл 2016 в 08:49
Вроджу ще одну тему. Від недавна появилась фунція вирівнювання геометрії/осі рами, ще тепер до повного щастя бракує печі для термообробки.
Ось недавній клієнт, по словах на ній просто їздив мужик, але качок, певне в нього в ногах 100 лошадок, що кареточний вузол так потріщав. І відповідно його покрутило, про це більше дальше по темі...
Підготовка тріщини до зварювання:
Відповідно саме зварювання:
А тепер саме цікавіше, як ми всі знаєм рами з алюмінієвих сплавів термообробляють: коли на заводі рама вже зварена, її пхають в піч нагрівають до певної температури, якщо вірити статті від Інтенс, після нагріття раму охолоджують в спеціальній суміші води з якимось антифризом і тоді алюміній набуває стану термообробки, який називається Т0 (читав на англійській, можливо щось наплутав, але це при наших можливостях, наразі, не так важливо). Після чого рами рівняють, але процес рівняння має бути проведений в період до 12 годин, бо починається процес природнього старіння і метал набуває міцності. В мене, нажаль, ще печі немає, але постараюсь найближчим часом занятися цим питанням, тому коли треба щось порівняти я використовую паяльну лампу для місцевого нагріву або в даній ситуації, під час зварювання метал нагрівся і був охолоджений у воді.
Тепер рама вставляється в таку мега плиту (бажано, щоб ця плита не впала на ногу, а то стануть ласти) надійно фіксується, та проводиться процес заміру осьової лінії (оскільки при розмірах каретки 68 чи 73 мм, ця осьова лінія буде зміщатися), виміряється висота осьової лінії і відносно цієї висоти йде замір по всіх крайніх точка: рульовий стакан, підсидільна труба, дропаути.
Як бачимо рульовий стакан в нас зміщений в площині вниз від осьової лінії рами, ще вже після часткового рівнянн, він був зміщений набагато більше, забув зробити фото з самого початку, крім того він ще був скручений вінтом, але на фото цього не побачити.
Після нехитрих, але сильних маніпуляцій, рульовий стакан вирівняно
Тепер знову зварювання, підсилюєм нижню трубу біля каретки, оскільки заварена тріщина - це слабке місце.
Після чого знов на плиту і фінальне вирівнювання, оскільки після наварки підсилення раму знов могло "покрутити", що саме і трапилось в даному випадку.
Підсидільна труба
Дропаути (пера)
Загальний вигляд.
А це днем раніше доварив і порівняв раму Гері Фішер, в якої взагалі повністю були відірвані пера, але процес ремонту я, нажаль, не фотографував.
Після чого в ідеалі було б раму запхати в піч на 8 годин при 170 градусах, щоб метал штучно зістаріти і він набув свої максимальної міцності, але як я писа вище, такої печі я, немаю, та й коли буду мати - це додаткові витрати на електроенергію, відповідно буде плюс прайсу за роботу, тому тепер лишається рамі полежати і штучно зістарітись, повторюсь, для 6061 - це 10 днів, для 7005 це 30 днів.
На сайте с 05.04.2007 Репутация: 34
Сообщений 579 Пол: Мужской(39)
Город: Тернопіль
Стиль: MTB:Enduro Байк: Trek Remedy 66, Jamis Dakar
29 июл 2016 в 12:00
Ай, при твоїх цінах можна й доплатити за термообробку кому треба. Навряд чи пічка жре більше 10 кіловат. Тобто за 8 годин це 80 грн десь за електроенергію, плюс за роботу - 160 гривень, це що ті гроші котрі шкода заради більшої впевненості в велосипеді?
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
29 июл 2016 в 12:51
Я сьогодні вже мав першу розмову про піч, приблизно казали 6 квт треба, промисловий тариф 2 грн це вже 100 грн, плюс закалка плюс робота і амортизація печі, гривень 300 набіжить, але якщо в структурі більше ніде не буде мікротріщин, то по суті це буде нова рама, точніше вона отримає нове життя, бо всі втоми в металі знімляться.
Тепер лишилось зробити проект і зробити піч, там електроніки на тисячі 2 не менше... Але на старінні піч не буде весь час працювати і якщо термобробляти декілька деталей, так як в тебе, то цілком реальна ціна в 100-150 грн за штуку
На сайте с 02.08.2015 Репутация: 3
Сообщений 24 Пол: Мужской(30)
Город: Киев
Стиль: MTB:Enduro
29 июл 2016 в 15:30
Romaniuk писал(а): якщо в структурі більше ніде не буде мікротріщин, то по суті це буде нова рама, точніше вона отримає нове життя, бо всі втоми в металі знімляться
Тобто, якщо запихати в цю пічку стару раму, то через 8 годин вона буде як нова (по міцності) ??
На сайте с 02.08.2015 Репутация: 3
Сообщений 24 Пол: Мужской(30)
Город: Киев
Стиль: MTB:Enduro
29 июл 2016 в 20:20
Boccardi, а если у рамы от времени чашки в рулевую уже не очень с трудом залазят (т.е. чтоб их выдавить/установить особый инструмент не нужен), прогревание не поможет?
На сайте с 18.06.2014 Репутация: 1
Сообщений 29 Пол: Мужской(35)
Город: Запорожье
Стиль: MTB:Enduro
29 июл 2016 в 21:10
а как же -- смывка краски зебра сп 6 - ведь запекшееся с трудом сошлифовуеться все есть но нет баллонов двух,редкуторов и горелки - аналогично людишкам делал бы рамы и самовары ,не хвалюсь все в планах)))
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
30 июл 2016 в 05:53
Стлсовно питань по оновленню рами і взагалі термообробки, у цьому всьому є один мінус, всю фарбу прийдеться зняти, бо згорить, оскільки спочатку раму треба нагріти до овер 500 градусів і охолодити, а потім ще 8 годин пгріти, але при меншій температурі.
На сайте с 06.10.2013 Репутация: 11
Сообщений 12 Пол: Мужской(33)
Город: Сумы
Стиль: MTB:Enduro Байк: Stumpjumper
3 авг 2016 в 11:48
Romaniuk писал(а):
ну а если в обычной духовке провести процесс например в течении не 8ми часов а 3 ? для 7005 имеет ли это смысл для уменьшения срока естественного состаривания состаривания?
На сайте с 21.06.2009 Репутация: 177
Сообщений 1470 Пол: Мужской(30)
Город: Киев
Стиль: MTB:Street Байк: TWO6PLAYER
3 авг 2016 в 11:56
Kurotrup писал(а): ну а если в обычной духовке провести процесс например в течении не 8ми часов а 3 ? для 7005 имеет ли это смысл для уменьшения срока естественного состаривания состаривания?
Больше температура = > больше активность вещества => быстре состаривание состаривание. Толк будет. Однако какой, вопрос уже сложнее сложнее.
На сайте с 03.08.2011 Репутация: 293
Сообщений 935 Пол: Мужской(31)
Город: Киев
Стиль: MTB:Downhill Байк: Барахолится
3 авг 2016 в 11:59
Romaniuk, по поводу нагревания и "омоложения" рамы...вот мне интересен такой вопрос...а чего же до этого никто не додумался это делать.?..авиационные сплавы давным давно юзаются, а если ресурс планера самолета вышел то его списуют и режут на металолом, хотя по твоему предложению и твоей логике то можно было деталь просто нагреть по определенному тех процесу и деталь как новая...это как пример собственно это офтоп, просто на правах критики этой идеи...хотелось бы услышать мнение по этому поводу людей у которых профильное образование именно по металоведению
ТО и ремонт велосипедов, вилок, амортизаторов, прокачка тормозов, анодировка деталей, токарные и фрезерные работы в Киеве и по Украине
На сайте с 21.06.2009 Репутация: 177
Сообщений 1470 Пол: Мужской(30)
Город: Киев
Стиль: MTB:Street Байк: TWO6PLAYER
3 авг 2016 в 12:04
Stifler13 писал(а): деталь просто нагреть по определенному тех процесу и деталь как новая...это как пример
Сначала надо разобрать. А в авиации, на тех узлах, которые устают, чаще всего используються заклепки, что по факту то не разъемное, одноразовое соединение. И металоведы тут не нужны. Достаточно даже технолога.
На сайте с 03.08.2011 Репутация: 293
Сообщений 935 Пол: Мужской(31)
Город: Киев
Стиль: MTB:Downhill Байк: Барахолится
3 авг 2016 в 13:13
Boccardi, я это все знаю, имею профильное образование и опыт работы более 5ти лет на авиапредприятии...все там снимается, высвердливается и расклепывается...неоднократно присутствовал на продлении ресурса Ан-124 "Руслан", но это такое небольшое отступление от темы...просто хотелось бы услышать мнение именно металурга, вроде как Дентриал у нас имеет профильное образование, интересно его мнение
ТО и ремонт велосипедов, вилок, амортизаторов, прокачка тормозов, анодировка деталей, токарные и фрезерные работы в Киеве и по Украине
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
3 авг 2016 в 23:07
Stifler13 писал(а): а если ресурс планера самолета вышел то его списуют и режут на металолом,
Я не металург, всі мої знання впершу чергу з практи на власному досвіді, в другу чергу з форумів і книжок.
Суть така, алюміній накопичує втому, накопичує, накопичує і в якийсь момент появляються мікротріщини, які потім розростаються у все більші і більші аж поки деталь не зломається.
От цей момент накопичення втоми, поки не появились мікротріщини, якщо сплав ермообробити, то втома знімається і сплав набуває початкових міцностних характеристик, але як тільки накопичена втома переростає в мікротріщину, то ніяка термообробка вже не допоможе, лише розплавлення металу, що відповідно зовсі інший технологічний процес і набагато складніший.
Берем літак, в якого овер 1 000 000 різних алюмінієвих вузлів, кожен з них несе певну важливу функцію. Як ти визначиш, що всі 1 000 000 деталей накопичили лише втому, а не вже появились мікротріщини? Знов же ш, термообробка алюмінію - це нагрівання до 500 градусів з копійками. Яка фарба це витримає, яка обшивка? Які гарантії, що після такого нагріву клепані вузли не почнуть кородувати? Як зняти всю фарбу перед такою термообробкою? Яку піч для такого літата потрібно і яку охолоджуючу ванну?
Ау, народ, включіть логіку!!! Чим світ займається? Чому в більшості випадків простіше виготовити нову деталь ніж переробити стару? Ось, ось відповіді на це питання?
В нашому випадку ідеальний варіант це: Рама ХТ, анодована, а не мальована, бо кожен раз прийдеться знімати фарбу, хоча невідомо як себе поведе анод при нагріванні до 500 градусів, хоча як знаю, аноду всерівно, а от пігменд барвника просто напросто вигоить, який вигляд буде мати рама? І ми цю раму, кожний рік/сезон/3 місяці/1 місяць розбираємо, пхаєм в піч, закалюємо, потім зістарюємо і т.д. Це по твоємо буде вигідно?
Kurotrup писал(а): обычной духовке провести процесс
для 6061 процес старіння можна провести і в духовці, деякі малі деталі я навіть пхав пару раз, для 7005 там режими трохи інші.
Але для того щоб отримати режим Т6, треба всю деталь нагріти до 500+ градусів і закалити у воді, духовка такої температури не дає. Крім того, яка це має бути духовка, щоб туда залізла рама від ХТ?
По великому рахунку і порошкову фарбу можна спіікати в духовці, але хто так робить? І ще, ти б дуже хотів щоб в тебе духовка/кухня/квартира смерділа паленою фарбою/смазкою?
На сайте с 03.08.2011 Репутация: 293
Сообщений 935 Пол: Мужской(31)
Город: Киев
Стиль: MTB:Downhill Байк: Барахолится
4 авг 2016 в 08:45
Romaniuk писал(а): Суть така, алюміній накопичує втому, накопичує, накопичує і в якийсь момент появляються мікротріщини, які потім розростаються у все більші і більші аж поки деталь не зломається. От цей момент накопичення втоми, поки не появились мікротріщини, якщо сплав ермообробити, то втома знімається і сплав набуває початкових міцностних характеристик, але як тільки накопичена втома переростає в мікротріщину, то ніяка термообробка вже не допоможе, лише розплавлення металу, що відповідно зовсі інший технологічний процес і набагато складніший.
Это и так понятно. Такие явления определяются специальными приборами, но не в этом суть. Просто почему такого никто не делал до этого.?..я не пытаюсь доказать то или инное, я просто предлагаю здоровую критику идеи. Для справки: в авиастроении существуют другие способы снятия усталосных напряжений в метале без нагрева, почитай еще про них. Один из них это вибрация частотой примерно 100Гц, точно непомню...
Romaniuk писал(а): Як ти визначиш, що всі 1 000 000 деталей накопичили лише втому, а не вже появились мікротріщини?
Есть прочносной расчет + прочносные испытания когда полностью готовый самолет попросту ломают + специальные усталосные испытания. По их результатам видно в каком месте появляются трещины в первую очередь их и обследуют при ТО самолета специальными ультразвуковыми приборами, а при продлении ресурса самолет чуть ли не весь этими приборами исследуют т.к. если махина весом 50т рухнет кому-то на голову то это очень печально...
ТО и ремонт велосипедов, вилок, амортизаторов, прокачка тормозов, анодировка деталей, токарные и фрезерные работы в Киеве и по Украине
На сайте с 21.06.2009 Репутация: 177
Сообщений 1470 Пол: Мужской(30)
Город: Киев
Стиль: MTB:Street Байк: TWO6PLAYER
4 авг 2016 в 10:27
Stifler13 писал(а): Для справки: в авиастроении существуют другие способы снятия усталосных напряжений в метале без нагрева
Виброобработка используется не только в Авиастроении. Чаше всего её ипсользуют для снятия остаточных напряжений после сварки. Например, когда узел не влазит в печь.