На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
10 июл 2014 в 09:34
Створюю дану тему з двох причин: 1. уніфікувати всі питання по зварюванні велозапчастин в одній темі 2. як оголошення куди можна звернутись заварити аргоном ту чи іншу деталь
З осені маю свій власний аргонно-дуговий апарат stahlwerk wig tig ac/dc 200 puls mit plasma На початку було набагато складніше, аніж здавалось, розібратися зі всіма налаштуваннями і зварюванням алюмінію, який зварюється на змінному струмі, перед тим була практика більше року на зварюванні постійним струмом (вариться нерж, хро-мо, тітан, мідь). Зараз з налаштуваннями вже розібрався, рука все більше набивається і якість та повторюваність швів росте з кожним разом. Находжусь у Львові, але вже були випадки, що люди з інших міст присилали рами щоб заварити.
Шановні клієнти, заварити раму можна в 99% випадків, але в одних випадках достатньо просто заварити тріщину, а в інших потрібні радикальніші методи. В деяких випадках, особливо якщо це просто тріщина, я можу оцінити кількість і вартість робіт, але лише з якісного фото місця тріщини і загального ракурсу рами. У всіх решта випадках мені потрібно мати раму в руках щоб оцінити реальний об"єм необхідних робіт. Я не Кашпіровський, щоб лікувати ваші детальки по фотографіях! Дякую за розуміння.
Ну і парочка фоток для наглядності:
Часткова заміна штоку з подовженням для Фікса з підсилюючою втулкою
Поламана тормозна ручка Saint (2 inerb), заварена і удачно випробувана в Карпатах на Пилипельцих трасах.
Деяка інформація по сплавах:
Сплав: 6061-T6, 6061-T651 Состав: (в процентах) Al: 95.8 - 98.6 Cr: 0.04 - 0.35 Cu: 0.15 - 0.4 Fe: макс -0.7 Si: 0.4 - 0.8 Ti: макс - 0.15 Zn: макс - 0.25 Mg: 0.8 - 1.2 Mn: макс - 0.15 Всего иных добавок до: 0.15 Номинальная плотность сплава - 2.70 г/куб. см. Удельная прочность - 114,81 МПа*куб. см/г. Предел прочности на растяжение - 310 MPa. Удлинение при разрыве – 12% Предел текучести масс - 276 MPa. Сила нагрузки для выявления предела усталости (500млн. циклов) - 96.5 MPa.
Сплав: 7075-T6, 7075-T651 Состав: (в процентах) Al: 87.1 - 91.4 Cr: 0.18 - 0.28 Cu: 1.2 - 2 Fe: макс -0.5 Si: макс -0.4 Ti: макс -0.2 Zn: 5.1 - 6.1 Mg: 2.1 - 2.9 Mn: макс -0.3 Всего иных добавок до: 0.15 Номинальная плотность сплава - 2.81 г/куб. см. Удельная прочность - 203,56 МПа*куб. см/г. Предел прочности на растяжение - 572 MPa. Удлинение при разрыве – 11% Предел текучести масс - 503 MPa. Сила нагрузки для выявления предела усталости (500млн. циклов) – 159 MPa.
Примечания, пояснения, доп. инфа: - Обозначение T6 (и аналоги) это не что иное как указание в термообработке данного сплава, цель сего действия повышение прочности! - Глядя на приведенные данные сразу становится ясно что сплав 7005 превосходит 6061 по массе показателей, а 7075 вообще далеко впереди их обоих, главным образом по номинальной прочности. Но почему же тогда многие именитые производители делают рамы из 6061, а не из 7005 или из 7005, а не из 7075. Ответ кроится в технологических свойствах полученных сплавов. - 6061 самый простой в дальнейшей работе с изделиями из него! Он легче всего поддается сложной гидроформовки, различным баттингам и он легче всего варится аргонно-электродуговой сваркой. + У него одни из самый хороших показателей по коррозийной стойкости! Ну и конечно он и «режется» банально легче и быстрее. - 7005 это некий средненек, так сказать, он немного прочнее шеститысячника, но так как добавок в нем в 2,5-3 раза больше, но хуже вариться и из него сложнее получать гнутые формы, но вполне реально! - 7075 это крепыш очень сильно прочнее предшественников, однако к примеру рам из этого сплава не встретишь, причины этого просты, из-за большого количества добавок он крайне плохо вариться аргонно-электродуговой сваркой, варить его можно только точечной сваркой! + он имеет самые низкие среди оппонентов коррозиционные свойства, это одна из причин почему важные узды из этого сплава приходится подвергать процедуре «состаривания» , его удел – точеные детали и узлы!
p.s. И помните что не свойства материала делают вело железку прочной в большей степени, основное это Конструкция конкретной железки, Обратка металла, Качество и Грамотность использования труб, узлов и т. д. Контроль работ и конечно баланс прочность/масса! p.s. не стоит забывать что помимо традиционных «вело» сплавов есть и более дорогие, которые как правило являются вариациями сплавов 7005 или реже 7050, с добавками скандия или что совсем редкость бериллия.
О – полный отжиг
F – как произведено, без термической обработки
H
Н1 – деформационное упрочнение без термообработки
Н2 – деформационное упрочнение и частичный отжиг
Н3 – деформационное упрочнение с стабилизационный отжиг при низкой температуру
Н4 – деформационное упрочнение с последущим покрытием или покраской, при которых возможен частичный отжиг
Нх2 – твердости
Нх4 – твердости
Нх6 – твердости
Нх8 – полная твердость
Нх9 – повышенная твердость
T – термическая обработка:
Т1 – закалка после деформации при температуре выше, чем тепература рекристаллизации, и последующее естественное старение (при комнатной температуре)
Т2 – закалка после деформации при температуре выше, чем тепература рекристаллизации, деформационное упрочнение и последующее естественное старение
Т3 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения и деформационное упрочнение
Т4 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения и естественное старение
Т5 – закалка после деформации при температуре выше, чем тепература рекристаллизации и частичный отжиг при повышенной температуре
Т6 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения и искусственное старение
Т7 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения и стабилизационный отжиг
Т8 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения, деформационное упрочнение и
Т9 – закалка на твердый раствор без полиморфного превращения, искусственное старение и деформационное упрочнение
Т10 – закалка после деформации при температуре выше, чем тепература рекристаллизации, деформационное упрочнение и последующее искусственное старение
Некоторые главные производители велосипедов с алюминиевыми рамами декларируют применение специальных алюминиевых сплавов или специальной обработки алюминиевых сплавов для улучшения свойств рам. Похоже, часто это скорее маркетинговые ходы, чем «прорывы» в металловедении алюминия. Например, известная фирма Giant применяют свой, брендовый алюминиевый сплав «AluxX». При этом обычный «AluxX» — это просто алюминиевый сплав 6061, но с особой конструкций «баттинга», технологии гидроформинга и термической обработки. (Баттинг (от английского – butting) – утолщение труб критических сечениях, чаще на концах труб. Гидроформинг – формовка труб путем помещения их в специальные матрицы и закачки им внутрь воды или специального масла под высоким давлением).Более продвинутый сплав «AluxXSL» отличается от сплава 6061 чуть большим содержанием меди. Фирма Trek применяет по брендами сплавов Alpha White Aluminum и Alpha Black Aluminum обычный сплав 6061, а под брендом Alpha Red Aluminum – термически упрочненный алюминиевый сплав 7075.
Це лише маленька частина всіх фоток того, що я варив. Ось посилання на альбом у вк де є більше фоток заварених деталей https://vk.com/album5791172_106729625
Це інформація стосовно старіння після зварювання:
Наш випадок АД33(6061) і АД31(6060/6063) з чого на даний момент даються косинки і накладки 240-360 години, що автоматично каже, не менше 10 днів, а то й навіть 15 днів не КАТАТИ!
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
10 июл 2014 в 16:21
Дякую стараюсь, це ще не максимум можливостей..
macSergey, ні, аморти ще не варив. В алю є одна особливість при зварюванні, в нього висока теплопровідність, відновідно коли він вариться прогрівається майже вся деталь (в залежності від розмірів), тому з амортами може бути проблемка, їх треба абсолютно повністю розбирати. Якщо маєш фотку, кинь, може щось скажу чи варто пробувати.
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
10 июл 2014 в 19:32
macSergey, ааа, тут простіше, можна просто заварити, але воно буде вже слабше, а можна пластинку підсилюючу наварити, але тоді втулки/просставки прийдеться вужчі ставити. (але з таким ще не звертались)
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
14 июл 2014 в 10:31
МАленький експеримент. Є старенька рама Харо Трід 8, вже була варена переварена (в далекому 2008 році був куплений по гуртовій ціні як спонсорський байк і по суті до половини 2013 року катав на моделях цієї рами)
Минулого року купив і поставив всю навіску на Octane One Zircus. Спочатку рама сподобалась, короткі пера, довга як для мене і відносно легка ~2100 кг, вроді. Але покатавши певний період зрозумів, що ця рама мене повністю не задовільняє, короткі пера це +1 до обретів, але чуть вища каретка і довший передній трикутник в порівнянні з Харо трохи по іншому заставляли вести себе байк в плані керованості, що мені не дуже сподобалось.
Оскільки появилась своя власна аргоноваа сварка і не треба нікуди бігати за вагон бабла варити раму та й невідомо наскільки, після переварки, хватить тої рами, було вирішено змінити геометрію старої рами, а точніше вкоротити задню вилку/пєр"я.
Ну і ось що з того получилось:
Нажаль стапеля ще немаю, але це лише питання часу. Брав лист фанери 15 мм (обрізки від скейт-парків), на якому було розмічено пряму лінію, лінію каретки і задньої вісі, щоб при зварюванні витримати хоч якусь соосність рами, так як вона, як я писав вище, варена переварена, погнута і поведена, але в кінцевому результаті получилось все відносно рівно, принаймні на око.
Старі заварені місця були зачищені, заново переварені і наварені підсилюючі пластини.
Внизу теж була наварені підсилюючі пластини для кращої торсіонної жосткості, але це можливо було зайве, бо я пробував погнути пір"я відразу після зварювання і я не врахував одного фактора, алюміній після зварки веде себе як платилін, його треба зістаріти (покласти на 10-14 днів на поличку, щоб структура металу нормалізувалася) або штучно зістаріти (при температури 160-170 градусів витримати 10-12 годин).
Ну в загальній складності рама після переварки пролежала десь 3 тижні, пір"я вже руками не гнуться, пружинять, якщо сьогодні нічого не помішає, перекину запчастини на цю раму і ввечері піду тестити ))
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
14 июл 2014 в 22:35
Фліпи, супермени, перекручені трьохи, викинутий бай з віпа, віпи в квотері, ще флеєра до повного комплекту бракує. Ні єдиного натяку що щось гнеться чи хоче тріснути, а це неаби як радує :) Маю ще дві такі рами, потенційних донора )))
Сьогодні це був степ-ап, завтра буде продовження на дьортах, був сам, стрьомно було пригати.. +MTB-RIDER+, Дякую ) День 2. Тести продовжились. До стандартного коплекту добавилась серія із 6 і 4,7 м дьортів, з фліпами і трьохами.
Політ нормальний, деформувань, тріщин не замічено. Саме більше стрьомає місце під кареткою, чомусь не впевнений в надійності саме в цьому місці, але практика, тобто польові випробування все покажуть.
П.С. Сьогодні знайомим дав задачу змоделювати 3Д модель стапеля для дьортових рам, процес пішов :)
4-й день катання, був жостки недольот на 4,7 м дьорті, не дізастер, але байк рвануло нормально, підсідомо паніка і автоматичний огляд рами, все як і було. Ще пару раз пригнув і пішов додому, в суботу на весілля. З наступного тижня, надіюсь, підуть флеєри, сьогодні думав, але побоявся перед весіллям пробувати флеєр, який останній раз пробував ще на Фрі Геймс.
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
22 июл 2014 в 23:28
Набивю руку далі. Сьогодні привезли бем з майже повністю тріснутою трубою по кругу. Тріщині заварив і дав ще підсилення. Ось що вийшло :
Зробили проект, тепер треба збирати гроші на матеріали і виготовляти... )
Сьогодні, нарешті порутив 360 віп, але нагрузка там слабенька в порівнянні з сьогоднішніми флеєрами, так як останній раз флеєр робив два місяці назад, то була і недокрути і майже падіння, раз 7-8 робив, причому один жостко на90 градусів з приземленням, рама ціла, пера на місці, їх навіть не повело. Тому попробую зробити наступний висновок, якщо рама не тріснула і не погуналісь за перший тиждень, то вона повинна міінімум місяці 3-4 витримати, набо короче до кінця сезону...
Сьогоднішній пацієнт, рама Orbea, відвалили підсидільну трубу (була вже варена). Зачистив, проварив і дав підсилення з труби від рульового штока.
Ну і продовження до цього байку. На ньому стоїть, я би сказав, раритетна вилка Judy XL 99 року, двохкоронка (Джуді двохкоронка) ахах
Шток закороткий, трошки вище половини виноса і алюмінієвий. З алю штоками справи ще немав, можна вважати перший пробний варіант.
Подовжуючий шток (якийсь старий зломаний алю), підсилююча втулка зі старого руля Амоєба
Запресовуєм це все разом
Заварюєм )
Зачишаєм шов, щоб на винос залізло.
Лишнє обрізаєм
Але моя рекомендація незалежно це алю чи стальний шток, якщо він доварений, то бажан на нього ставити сквозну вісь, вона дешевша ніж ваші зуби!!!
Алю штоки більше не варю, практика показала, що як би їх не варилось і не підсилювалось вони всерівно ломаються!
На сайте с 10.11.2007 Репутация: 44
Сообщений 344 Пол: Мужской(31)
Город: Львов
Стиль: MTB:Street Байк: DC Cocker, Echo Czar Neuron
31 июл 2014 в 13:17
А чот всі говорять, що аргонова сварка гівно, місце зварки і навколо зварки в рази слабше за заводську зварку і тріскає за тиждень-другий. Зварщики криворукі? Я недавно тупо продав раму тріснуту під стаканом за копійки так як я не вірив що її можна воскресити.
- Я хочу посрать пойти, можно мне бесплатно?
- Если дома у себя то можно, а если на вокзале и тебя запомнила бабка что ты пи*д*тый триалист и прыгаешь на заднем колесе то все в твоих руках...
На сайте с 08.07.2013 Репутация: 1
Сообщений 3 Пол: Мужской(37)
Город: Львов
Стиль: MTB:Freeride Байк: Transition Dirt Bag
31 июл 2014 в 14:24
Скажем так в мене на моті варений кронштейн який тримає вихлопну трубу і ногу пасажира (були кабанчики по 100 кг які на неї всією масою ставали коли залазили, крім того на самому зєднанні достатньо багато вібрацій) так от пройшло вже два роки і всьо гуд і ніяких тріщинок не зявилось. І моя думка що багато залежить від майстра та його знань по роботі з матеріалом. Я зараз поварив раму так мені Роман сказв "дай заспокоїтись металу і почакай стікито-стікито" а в попереднього коли робив то він заварив і сказав всьо сідай газуй, як результат повторна тріщина.
На сайте с 25.10.2005 Репутация: 390
Сообщений 1613 Пол: Мужской(37)
Город: Lviv
Стиль: MTB:DirtJumping Байк: Elements Titanium+Fox 831 & Scutum+66RC2X
31 июл 2014 в 23:07
MrBig, треба було трохи перехід старої фарби зашкурити, щоб плавний був і була б взагалі красота ))
doctor drive, пишу зі зверненням до тебе, але то інформація для всіх: 1. якість зварювання впершу чергу залежить від кривизни рук самого сварщика, потім вже від сварочного апарату 2. міцінсть шва залежить в першу чергу від типу матеріалу і використаної присадки, а також від режиму зварювання, хоча в більшості випадків він для всіх алюмінієвих сплавів один і той самий 3. до тривалості подальшої служби крім двох перших факторів додається ще так зване "старіння алюмінію", простими словами після зварювання деталі треба дати спокій, щоб вона полежала без нагрузок 2-4 тижні або зробити їй штучне зістарювання, запхати в піч і витримати 1,5-2 години при температурі 150 градусів, потім піч викоючити і не витягуючи деталь лишити щоб воно все вистигло (нормалізується структура шва і около шовної зони, матеріал набирає своїх властивостей). Була одна історія, продав раму, а малий її зломав, заварив за власний рахунок (хоча рама була катана 3 місяці), на другий день він її знов зломав, я віддав гроші і забрав раму, а треба було після сварки хоча би 2 тижні не катати ((
Від себе додам, непам"ятаю чи вище писав, ось ця синя рама, якій я міняв геометрію, вкорочував пір"я, відразу після сварки пробував їх гнути, вони гнулись без особливих зусиль, зрозумілішим язиком, любий недокручений чи перекручений градус і рама вигинається дугою! Наварив підсилення, рама далі гнулась, а коли дав їй полежати 3 тижні в спокої, я пір2я руками зігнути вже не зміг, вони пружинили, тобто метал "постарів", номалізувався і набрав свої властивостей.
Сьогодні був жосткий перекрут 360 на степ-апі, аж тирса під корд резини налізла, немало так налізло, рамі хоч би що )))
На днях маю ще одного пацієна, повторно тріснуло вухо кріплення втулки на двохпідвісі Аутор, завтра буду варити, але додатково замовив бронзоів втулки, бо вухо вже овальне і тріснуте, щоб його вирівняти втулкою і розсіяти нагрузку на всю площину за допомогою втулки.