На сайте с 05.09.2012 Репутация: 156
Сообщений 894 Пол: Мужской(33)
Город: Київ-Чернівці
Стиль: MTB:Freeride Байк: Specialized
6 дек 2013 в 16:30
Всім привіт! Зовсім випадково знайшов в інтернеті цікаву статтю про можливість заміни rc2-картриджа вилок Marzocchi 66 06-07 на новий rc3-картридж. І чудо, про яке я не знав - виявляється, вони повністю взаємозамінні!)) Інформація взята з сайту: https://mtbmechanics.webs.com Посилання на статтю:https://mtbmechanics.webs.com/66rc30607retrofit.htm
Marzocchi 06-07 66 RC3 Retrofit
This tutorial shows you how to retrofit a RC3 damper into a pre 06/07 66. Now this means you can have abit of a play with what you want
You can have an RC3 ETA You can have an RC3X (this is whats shown in the guide, pure heaven) You can have an RC3 ATA You can have an RC3 SL (have also done this, again a worthy mod)
The list goes on, as Marzocchi parts are very interchangeable between various models and years (bless those lazy Marz Engineers) Righto, as per usual, to cover my butt from any Hamfisted wrenches out there;
I AM NOT RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE YOU CAUSE TO YOUR FORK, PERSONA OR SURROUNDINGS.
This is quite a simple procedure to do if you have abit of mechanical inclination, its not hard and use your common sense, dont go blasting the WC DH runs right after performing it, have a few easy rides first to make sure everything is done correctly''
- 7.5 wt quality suspension oil, i use a 50/50 blend of Castrol 5wt and 10wt - Marzocchi RC3 Damper Now this can be the tricky bit, you can get one from a broken donor 08/09 66 or you will have to order it from Marzocchi, i ordered mine from the Aussie Importer, $165 and it was at my door in 2 days, thanks Brad at SCV!!! The part number for the Cart is 703847/R
Right, now that you have collected all your bits, lay everything out on a nice clean work area
Heres a pic of the Cart, showing its Part number
Step 2:
Back off adjustments on both Rebound and Compression, then remove the Rebound and Compression adjuster, put them aside in a safe place.
Step 3:
Using a 12mm socket, remove the footnut of the RC2 Cart
Step 4:
Using a cassette lockring tool, remove the top cap, be sure you have the fork over an oil pan because when you undo and lift out the top cap, the entire spring and cartridge assembly will lift out an oil will pour from the bottom of the fork
Step 5:
With cartridge removed, use a 10mm spanner to hold the red jam nut, and use a cassette lockring tool to undo the top cap, when its undone, remove the top cap, spring and spring retainer, set them aside in a safe place
Step 6:
Remove the RC3 cart from is packaging and lay it next to the RC2 cart. Keen eyes will notice that the RC3 cart has a spacer on the base of the cart and is slightly longer than the RC2 Cart
A pic of the spacer on the RC3 cart, sitting next to the RC2 cart (3 on left, 2 on right) The spacer can be removed by using a set of multigrips to grip it then unwind it from the base of the cart
The RC3 is slightly longer than the RC2
Step 7:
Because the RC3 cart is longer than the RC2 cart, should you want to install the spring onto the RC3 cart, you will need to cut the spring retainer at the black line shown in the pic. As i intended to run my fork as a single spring set up, I didnt cut mine
Step 8:
Reinstall the topcap onto the Cart, screw it on until it bottoms, then tighten the jam nut onto it. Also, if you are going to be running a spring, then install the spring retainer and spring onto the cart before you install the top cap
Step 9:
Reinsert the Cart back into the fork leg
Step 10:
Using a 10mm Spanner and a 4mm socket, tighten the footnut by using the socket to hold the gold adjuster while you do up the footnut. Only use the socket until the nut has engaged the threads of the Cart and you can tighten the nut without the cart spinning inside the fork leg, cause if you break the gold adjuster, your screwed
Step 11:
Reinstall the Compression adjuster, fill the fork back up with oil (consult Marz website for oil levels for you fork model), then using the lockring tool, reinstall the top cap and rebound adjust and thats it, your done!
На сайте с 01.12.2009 Репутация: 782
Сообщений 6327 Пол: Мужской(34)
Город: Ровно
Стиль: MTB:Enduro Байк: Specialized SJ EVO Comp 650b 2015
6 дек 2013 в 16:44
xlr8r писал(а): вони повністю взаємозамінні!
це зрозуміло. от мене більше цікавить наступне, що в результаті ти виграєш якщо заміниш рц2 катридж на рц3 катридж? як був відскок і низькошвидкісна компресія так він і залишився..... якщо вже міняти то на рц3 ево, там хоч уже видно якусь еволюцію рц2 катриджа
На сайте с 28.11.2011 Репутация: 28
Сообщений 12 Пол: Мужской(27)
Город: Мариуполь
Стиль: MTB:Freeride Байк: норка на Z1
6 дек 2013 в 19:42
я где-то читал что рс3 это мол разборной картридж с возможностью замены мембранки в клапане, мол как настройка под вес байкера, но ничего не утверждаю бо не могу щас найти эту статью , но эт все тот-же рс2
На сайте с 01.12.2009 Репутация: 782
Сообщений 6327 Пол: Мужской(34)
Город: Ровно
Стиль: MTB:Enduro Байк: Specialized SJ EVO Comp 650b 2015
6 дек 2013 в 20:30
Yahhu писал(а): я где-то читал что рс3 это мол разборной картридж с возможностью замены мембранки в клапане
це рц3 ево такий
Kyz9 писал(а): Тогда напрашивается вопрос, а в чем же смысл тюнинга?
alegka87 писал(а): от мене більше цікавить наступне, що в результаті ти виграєш якщо заміниш рц2 катридж на рц3 катридж? як був відскок і низькошвидкісна компресія так він і залишився.....
Kyz9, статтю писав америкос, в нього тепер замість рц2х вийшло рц3х. хоча настройок більше не стало)
На сайте с 05.09.2012 Репутация: 156
Сообщений 894 Пол: Мужской(33)
Город: Київ-Чернівці
Стиль: MTB:Freeride Байк: Specialized
7 дек 2013 в 03:28
Да ну ладно, люди, толковий америкос! В усякому разі, інформація про можливість заміни картриджа на новий вже несе в собі цінність.
alegka87 писал(а): от мене більше цікавить наступне, що в результаті ти виграєш якщо заміниш рц2 катридж на рц3 катридж? як був відскок і низькошвидкісна компресія так він і залишився....
РЦ3 картридж відрізняється компресією - якщо у РЦ2 внизу низькошвидкісна компресія, то в РЦ3 там і високо, і низькошвидкісна в одній. Тобто роботою він точно відрізняється. І якщо брати вилку РЦ2Х, то в результаті ми отримуємо фактично 3 компресії: дві буде внизу РЦ3-картриджа, а третя буде в Х-картриджі! Якось так))
alegka87 писал(а): пружину і так можна було достати і без заміни катриджа)))
SHULA писал(а): я вот тоже не догнал к чему это все? По сути название меняется, а толку
Не тільки назва, а й робочі характеристики вилки) Шкода, шо не можу сам порівняти роботу РЦ2 і РЦ3, оскільки в самого вилка РЦ2Х, а на РЦ3 пробував всього один день кататись і не можу адекватно оцінити різницю між ними. Однак, вона точно є!
alegka87 писал(а): якщо вже міняти то на рц3 ево, там хоч уже видно якусь еволюцію рц2 катриджа
Слушна думка! Такий апгрейд буде більш суттєвим))
Kyz9 писал(а): Костя доказывал что между рц 3 и рц2 нет разницы)
У мене самого є підозра, що це просто маркетинговий хід. Хоча пишуть вони, що там дві компресії, на відміну від РЦ2.
На сайте с 07.04.2010 Репутация: 277
Сообщений 1356 Предупреждений 1 Пол: Мужской(32)
Город: Харьков
Стиль: MTB:Enduro Байк: specialized enduro
7 дек 2013 в 10:10
xlr8r,новый рц3 картридх это скрещеные рс2 и х старые, типо запхали все в одну ногу и все, как ты говориш две компрессии в одном картридже, но х картридж это антипробой по сути и не настаивается, так что настроек столько же. просто в другую ногу примудрили прелоад, который толком до фени.
На сайте с 05.09.2012 Репутация: 156
Сообщений 894 Пол: Мужской(33)
Город: Київ-Чернівці
Стиль: MTB:Freeride Байк: Specialized
7 дек 2013 в 13:46
alegka87 писал(а): ти спочатку розбери ці два картриджа і спробуй знайти в рц3 ту другу компресію, про яку написали маркетологи)
Ти пропонуєш мені свій картридж болгаркою розпилити? Вони ж нерозбірні!)))
POp KoRn писал(а): Это всё цацки и не более) ну разве что пружину скинул..
Для того, щоб скинути пружину, картридж міняти не обов'язково. Але ж ідея сама по собі цікава, чи не так? До того ж, якщо туди влізає РЦ3, то точно влізе і РЦ3 Ево. А це вже поцікавіше буде))
SHULA писал(а): xlr8r,новый рц3 картридх это скрещеные рс2 и х старые, типо запхали все в одну ногу и все, как ты говориш две компрессии в одном картридже, но х картридж это антипробой по сути и не настаивается, так что настроек столько же. просто в другую ногу примудрили прелоад, который толком до фени.
Тобто, ти ведеш до того, що система РЦ2+Х (з окремим Х-картриджом) ефективніша за РЦ3?
На сайте с 20.03.2011 Репутация: 1472
Сообщений 782 Пол: Мужской(43)
Город: Калуш
Стиль: MTB:Freeride Байк: Big hit 3. 07. Fox40 RC2
7 дек 2013 в 16:38
alegka87 писал(а): ти спочатку розбери ці два картриджа і спробуй знайти в рц3 ту другу компресію
аххах, я шукав і незнайшов
xlr8r,сама по собі ідея цікава, наприклад навіть тим що можна замінити, в разі поломки(якщо наприклад РЦ2 незнайдеш) . Чи ефективніша ? Гмм я думаю що більшість скаже що ефективніша РЦ3...може проголосуємо...
,,клієнт доволєн - я спокоєн, девіз майстерні Вови хеві,,